ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΑ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ / ΞΕΝΑΓΗΣΕΙΣ / ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑ / MASTERCLASSES / ΝΕΑ

“View Master”: Σεμινάριο οπτικού γραμματισμού στο MOMus–ΜΦΘ

Photo: Antonis Vlachos

Photo: Antonis Vlachos

Νέο θεωρητικό σεμινάριο για τον οπτικό γραμματισμό διοργανώνει το MOMus-Μουσείο Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης, που έχει ως στόχο να μυήσει το ευρύ κοινό στον τρόπο ανάγνωσης της εικόνας, τους μηχανισμούς και την ψυχολογία της οπτικής αντίληψης. Το σεμινάριο αποτελείται από έξι τρίωρες εισηγήσεις, ενώ οι εισηγητές προέρχονται από ένα ευρύ φάσμα τεχνών και επιστημών: φωτογραφία, εικαστικές τέχνες, αρχιτεκτονική, κινηματογράφος, ΜΜΕ.
Τα μαθήματα θα πραγματοποιούνται Παρασκευή, από τις 3 Μαΐου έως τις 14 Ιουνίου (εκτός από την Παρασκευή 10 Μαΐου), τις ώρες 18:00-21:00.

Κόστος συμμετοχής: 15,00€ / μάθημα ή 75,00€ / άτομο για όλα τα μαθήματα.

Δηλώσεις συμμετοχής μέχρι και τη Μ.Παρασκευή 26 Απριλίου. Λόγω περιορισμένου αριθμού θέσεων θα τηρηθεί σειρά προτεραιότητας. Η συμμετοχή επιβεβαιώνεται με την εξόφληση των διδάκτρων.
Για περισσότερες πληροφορίες και δηλώσεις συμμετοχής οι ενδιαφερόμενοι μπορούν να επικοινωνήσουν με την κ. Έλλη Τσίνογλου (τηλ.: 2310 566716 / info.thmp@culture.gr).

ΑΝΑΛΥΤΙΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΣΕΜΙΝΑΡΙΟΥ

3 Μαΐου: Γρηγόρης Πασχαλίδης, Το Είδος της Εικόνας
Στο κατώφλι της επαφής μας με κάθε εικόνα συναντούμε το ερώτημα του είδους της. Είναι εδώ που η παραγωγή και πρόθεση της εικόνας συναντά την πρόσληψη και την ερμηνεία της, που ρυθμίζεται η κοινωνική κυκλοφορία και χρήση της, το πολιτισμικό κύρος και το αληθειακό καθεστώς της. Η σημασία της προβληματικής του είδους για τον οπτικό γραμματισμό θα αναπτυχθεί αντλώντας παραδείγματα από ολόκληρο το ευρύ φάσμα της οπτικής επικοινωνίας – τη ζωγραφική, το σχέδιο, τη φωτογραφία, τον κινηματογράφο και την τηλεόραση.

17 Μαΐου: Ιάκωβος Ποταμιάνος, Η ανάγνωση της εικόνας σε δύο και τρεις διαστάσεις
Συζητούνται ζητήματα έκφρασης και νοηματοδοσίας της εικόνας και οι τρόποι που συγκροτούνται. Οι εικόνες είτε είναι σε δύο είτε σε τρεις διαστάσεις οφείλουν την απήχησή τους σε ορισμένες αρχές και νομοτέλειες οι οποίες διέπουν την οπτική αντίληψη. Επί τη βάσει αυτών θα γίνουν σχετικές αναλύσεις ορισμένων παραδειγμάτων για την σαφέστερη κατανόηση της μεθόδου.

24 Μαΐου: Σίμος Σαλτιέλ, Η εικόνα της μουσικής
H μουσική είναι μια ανεικονική τέχνη, είναι όμως και ένα προϊόν το οποίο χρειάζεται μια εικόνα για να επικοινωνηθεί. Ο Σίμος Σαλτιέλ θα επιχειρήσει να ερμηνεύσει τις εικόνες που χρησιμοποιούνται στην προώθηση της μουσικής, εστιάζοντας στην χρονική περίοδο από το 1960 μέχρι σήμερα. Θα παρουσιάσει και θα σχολιάσει εξώφυλλα δίσκων, αφίσες και φωτογραφήσεις από το διεθνή χώρο, και από εργασίες της Red Creative, του δημιουργικού γραφείου που σχεδίασε εξώφυλλα δίσκων και αφίσες για σημαντικά ονόματα της μουσικής σκηνής της Θεσσαλονίκης.

31 Μαΐου: Τζένη Γεωργάκη, Οπτικός γραμματισμός και μουσείο. «Πειραγμένα» αντικείμενα και «πειραγμένες» εικόνες. Η περίπτωση του αγγείου
Το μουσειακό τοπίο έχει λέξεις. Αντικείμενα που μετατρέπονται σε εικόνες, όπως οι άνθρωποι – ηθοποιοί στο σινεμά. Τα αγγεία είναι -πολύ συχνά- πρωταγωνιστές. Όπως κάθε τι σκηνοθετημένο, υπακούν στο συντακτικό και τη γραμματική της εικόνας. Απαιτείται χωροθέτηση, υποκριτική, μεταμφίεση, κείμενο. Συχνά και υποτιτλισμός. Τα αγγεία, όπως όλα τα μουσειακά αντικείμενα, είναι μια ξένη γλώσσα που χρειάζεται διερμηνεία.

7 Ιουνίου: Σοφία Ασλανίδου, Από την απόλαυση της εικόνας στην απόλαυση της γνώσης
Τι είναι ο κινηματογράφος; Τέχνη ή ΜΜΕ; Είναι κείμενο; Τι θα προσφέρει μια ανάλυση του στην κοινωνία και στην εκπαίδευση γενικότερα; Τα τελευταία χρόνια γίνεται μια προσπάθεια να ενταχθεί στα αναλυτικά σχολικά προγράμματα αλλά και σε φορείς διάφορους, η εκπαίδευση του κοινού στην ανάλυση του κινηματογράφου. Ποιοι είναι οι στόχοι; Αισθητική αγωγή ή πολιτική αγωγή; Τα παραπάνω ερωτήματα θα τεθούν και θα γίνει προσπάθεια να απαντηθούν στην εισήγηση.

14 Ιουνίου: Ηρακλής Παπαϊωάννου, «Διαβάζοντας» φωτογραφίες
Υπάρχει ανάγκη να μάθει κανείς να «διαβάζει» μια φωτογραφία; Δεν είναι μια εικόνα που απλά εξηγεί τον εαυτό της; Ποια εργαλεία μπορούν να φανούν χρήσιμα σε μια τέτοια ανάγνωση; Και είναι αυτή μονοσήμαντη ή τελείως υποκειμενική υπόθεση; Είναι αναγκαίος λοιπόν ο οπτικός γραμματισμός; Συμβάλλει στην απόλαυση της εικόνας; Και ως ζήτημα αφορά τελικά τους δημιουργούς της φωτογραφίας ή και όλους όσους κολυμπούν αμέριμνα στην ανοιχτή θάλασσα των τεχνικών εικόνων;

ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΑ ΕΙΣΗΓΗΤΩΝ

Ο Γρηγόρης Πασχαλίδης είναι Καθηγητής Πολιτισμικών Σπουδών στο Τμήμα Δημοσιογραφίας και Mέσων Mαζικής Επικοινωνίας του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, όπου διδάσκει οπτική επικοινωνία, ντοκιμαντέρ και φωτοδημοσιογραφία. Το ερευνητικό-συγγραφικό του έργο αφορά τη λογοτεχνική και πολιτισμική θεωρία, τα μέσα επικοινωνίας, τη σημειωτική, τη σύγχρονη δημοφιλή και οπτική κουλτούρα.

Ο Ιάκωβος Ποταμιάνος είναι πρόεδρος του Τμήματος Θεάτρου της Σχολής Καλών Τεχνών του ΑΠΘ. Έχει δύο πτυχία Master στην Αρχιτεκτονική (ΑΠΘ και Πολιτειακό Πανεπιστήμιο Καλιφόρνιας) και PhD στην Αρχιτεκτονική (Πανεπιστήμιο του Μίσιγκαν). Έχει άδεια εξάσκησης αρχιτεκτονικού επαγγέλματος στην Ελλάδα και στις ΗΠΑ. Διδάσκει στο Τμήμα Θεάτρου, στο Τμήμα Αρχιτεκτόνων και σε μεταπτυχιακά προγράμματα του ΑΠΘ. Διετέλεσε Διευθυντής του Μεταπτυχιακού Προγράμματος Φωτισμού του Ελληνικού Ανοικτού Πανεπιστημίου. Το έργο του επικεντρώνεται στην αρχιτεκτονική σύνθεση και στα συστήματα διδασκαλίας αυτής, σε ζητήματα χώρου και μορφής και στις σχέσεις με τη φιλοσοφία, την αντίληψη και την ποιητική με εξειδίκευση στις μεθόδους φωτισμού των βυζαντινών εκκλησιών. Έχει γράψει τέσσερα και μεταφράσει πέντε βιβλία, ενώ έχει πολυάριθμες δημοσιεύσεις σε περιοδικά, συνέδρια και συλλογικούς τόμους, πιο πρόσφατα στο Oxford Handbook on Light in Archaeology.

Ο Σίμος Σαλτιέλ σπούδασε γραφιστική και φωτογραφία στις ΗΠΑ (BFA, Communication Design, 1986). Το 1989 ίδρυσε το δημιουργικό γραφείο Red Creative (www.redcreative.gr). Από το 1982 εκθέτει τη φωτογραφική του δουλειά και το 1998 κέρδισε το πρώτο βραβείο της Photosynkyria. Φωτογραφίζει τη ροκ σκηνή της Θεσσαλονίκης από τη δεκαετία του ‘80 μέχρι σήμερα και έχει σκηνοθετήσει μουσικά βίντεο. Το 2008 δημιούργησε το φωτογραφικό δικτυακό περιοδικό wip (www.wip.gr).

Η Τζένη Γεωργάκη σπούδασε Αρχαιολογία στο ΑΠΘ. Έλαβε μεταπτυχιακό δίπλωμα ειδίκευσης στην «Προστασία, Συντήρηση, Αποκατάσταση Μνημείων Πολιτισμού» από την Πολυτεχνική Σχολή του ΑΠΘ και αναγορεύτηκε διδάκτορας του Τμήματος Αρχιτεκτόνων της Πολυτεχνικής Σχολής (Δ΄ Τομέας Ιστορίας Αρχιτεκτονικής, Ιστορίας Τέχνης, Αρχιτεκτονικής Μορφολογίας και Αναστήλωσης) με άριστα παμψηφεί. Εργάστηκε για δεκαπέντε χρόνια ως αρχαιολόγος στο ΥΠΠΟΑ. Συμμετείχε, με ατομικές και ομαδικές ανακοινώσεις και δημοσιεύσεις, σε επιστημονικά συμπόσια, ημερίδες, συνέδρια στην Ελλάδα και στο εξωτερικό, με αντικείμενο την αρχαιολογία και τη μουσειακή εκπαίδευση ενηλίκων. Είναι επιστημονικός συνεργάτης στο Τμήμα Αρχιτεκτόνων της Πολυτεχνικής Σχολής ΑΠΘ.

Η Σοφία Ασλανίδου είναι Καθηγήτρια στην Ανωτάτη Σχολή Παιδαγωγικής και Τεχνολογικής Εκπαίδευσης (ΑΣΠΑΙΤΕ). Έχει σπουδάσει Θεολογία στο ΑΠΘ και Παιδαγωγικές Επιστήμες στο Παρίσι, όπου έχει κάνει μεταπτυχιακές σπουδές και διδακτορικό στη Μαζική Επικοινωνία και, ειδικότερα, στην τηλεόραση. Έχει γράψει βιβλία και άρθρα στα θέματα της ειδικότητάς της που είναι δημοσιευμένα στην ελληνική αλλά και στην ξενόγλωσση βιβλιογραφία, κυρίως για τον οπτικοακουστικό αλφαβητισμό. Έχει συμμετάσχει σε ευρωπαϊκά προγράμματα και έχει συνεργαστεί με ξένα Πανεπιστήμια. Διετέλεσε Αντιπρόεδρος και Πρόεδρος των δημοτικών Μέσων Ενημέρωσης (ΤV100, fm100, fm100.6). Στις πρωτοβουλίες της εντάσσεται η ίδρυση του εθελοντικού ραδιοφώνου fm100,6. Διετέλεσε, επίσης, Πρόεδρος του Ανοικτού Πανεπιστημίου του Δήμου Θεσσαλονίκης (2015 κ. ε), Πρόεδρος του Συμβουλίου Ένταξης Μεταναστών (2016) καθώς και Εντεταλμένη Σύμβουλος Προσφύγων και Μεταναστών του Δήμου Θεσσαλονίκης.

Ο Ηρακλής Παπαϊωάννου σπούδασε Φυσική και Φωτογραφία στη Θεσσαλονίκη και στη Νέα Υόρκη. Εργάζεται ως επιμελητής του ΜΦΘ από το 1999. Το διάστημα 1993-2006 υπήρξε οργανωτικό στέλεχος του ετήσιου διεθνούς φεστιβάλ φωτογραφίας Photosynkyria, ενώ διετέλεσε διευθυντής του Μουσείου Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης (2016-2018). Έχει δημοσιεύσει μεγάλο αριθμό κειμένων και δοκιμίων για τη φωτογραφία, επιμελήθηκε πολλές φωτογραφικές εκθέσεις και εκδόσεις, ενώ έχει μεταφράσει στα ελληνικά θεωρητικά έργα για τη φωτογραφία.

Info
View Master
Παρασκευές 3 Μαΐου – 14 Ιουνίου 2019, 18:00-21:00 (εκτός Παρασκευής 10.05)
MOMus – Μουσείο Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης (Αποθήκη Α’, Λιμάνι Θεσσαλονίκης, 2310 566 716)

Only in Greek.