ΠΡΟΗΓΟΥΜΕΝΕΣ

Τόποι – PhotoBiennale

newsletter_gr

 

24 Νοεμβρίου 2010 – 26 Απριλίου 2011 / Μουσείο Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης

Ανασκόπηση της PhotoBiennale
PhotoBiennale 2010 / 21η Διεθνής Φωτογραφική Συνάντηση
Θέμα: Τόπος
Α’ Μέρος: Απρίλιος- Μάιος
Β’ Μέρος: Ιούνιος – Σεπτέμβριος
Γ’ Μέρος: Οκτώβριος- Δεκέμβριος / Μάιος 2011

Σ’ έναν «Τόπο» συνάντησης, επικοινωνίας, διαλόγου, και, πάνω από όλα σ’ έναν «Τόπο» εικόνων μετέτρεψε από τον Απρίλιο τη Θεσσαλονίκη και έντεκα πόλεις της ελληνικής επικράτειας η PhotoBiennale 2010.
Η PhotoBiennale / 21η Διεθνής Φωτογραφική Συνάντηση που διοργανώνεται από το Μουσείο Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης με κεντρικό θέμα τον «Τόπο», ολοκληρώνεται με μια ανασκόπηση της διοργάνωσης που περιλαμβάνει έκθεση φωτογραφίας, οπτικοακουστικές προβολές και διαδραστικές εφαρμογές και παρουσιάζεται στο χώρο του Μουσείου, στην Αποθήκη Α’ στο Λιμάνι.
Η έκθεση-εγκατάσταση «Τόποι-PhotoBiennale-Sites» περιλαμβάνει:
· Ένα ειδικά διαμορφωμένο διαδραστικό τραπέζι, όπου οι επισκέπτες θα έχουν την ευκαιρία να επιλέξουν οποιαδήποτε έκθεση παρουσιάστηκε στη διοργάνωση και να δουν σε ψηφιακή μορφή τα έργα που περιελάμβανε.
· Οπτικοακουστικό υλικό και πληροφορίες για όλες τις εκθέσεις και παράλληλες δράσεις της διοργάνωσης.
· Προβολές με συνεντεύξεις των δημιουργών της PhotoBiennale 2010.
· Έντυπα, καταλόγους και πληροφοριακό υλικό για τη φετινή διοργάνωση.
· Διαδραστική εφαρμογή, όπου ο επισκέπτης, συμμετέχοντας ενεργά, θα μπορεί να «βρεθεί» ο ίδιος μέσα στους «Τόπους» της PhotoBiennale, μέσα από συγκεκριμένα έργα-φωτογραφίες.
· Έργα 30 δημιουργών που συμμετείχαν στο Κεντρικό Πρόγραμμα της φετινής PhotoBiennale και πολλά από αυτά αποτελούν αποκτήματα της συλλογής του Μουσείου.
Η PhotoBiennale 2010 αποτελεί το δεύτερο μέρος της θεματικής τριλογίας που ξεκίνησε το 2008 με θέμα το «Χρόνο» και θα συνεχιστεί και το 2012 με θέμα το «Λόγο».
Το θέμα του «Τόπου» παρουσιάστηκε στις 56 εκθέσεις (7 από αυτές σε μορφή προβολής-slideshow) του Κεντρικού Προγράμματος της διοργάνωσης μέσα από τέσσερις διαφορετικές προσεγγίσεις: Ο Τόπος ως περιοχή, ως εγγενές μέρος της ιστορίας, ως αποτέλεσμα κατασκευής και ως ο μικρόκοσμος του δημιουργού.
Συνολικά, παρουσιάστηκαν περισσότερα από 2.330 έργα 266 δημιουργών από 36 χώρες σε 92 εκθέσεις (Κεντρικό Πρόγραμμα: 56, Παράλληλο Πρόγραμμα: 8, Προβολές: 2, Έκθεση βραβείου: 1, Οι Γκαλερί προτείνουν: 13, Εκθέσεις στην Ελλάδα: 11, Εκθέσεις στο εξωτερικό: 1) στη Θεσσαλονίκη και σε έντεκα πόλεις της Ελλάδας (Βέροια, Ηράκλειο, Καστοριά, Κέρκυρα, Λάρισα, Ξάνθη, Πάνορμο Ρεθύμνου, Πεντάπολη Σερρών, Πτολεμαΐδα, Ρέθυμνο, Χίος), σε συνεργασία με 100 δημόσιους και ιδιωτικούς φορείς.
Περισσότερα από 140.000 άτομα (αριθμός διπλάσιος από αυτόν της PhotoBiennale 2008) επισκέφθηκαν μέχρι σήμερα τις εκθέσεις της PhotoBiennale, η οποία είναι ακόμη σε εξέλιξη.
Η παρούσα έκθεση πραγματοποιείται σε συνεργασία του Μουσείου Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης με το 51ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης.

Η ένταξη της Πράξης «Διοργάνωση PhotoBiennale από το Μουσείο Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης» στο Επιχειρησιακό Πρόγραμμα «Μακεδονία-Θράκη 2007-2013» στην Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας αποφασίστηκε από τη Γενική Γραμματέα της ΠΚΜ.
Η διοργάνωση της PhotoBiennale 2010 πραγματοποιείται με την οικονομική ενίσχυση του ΕΣΠΑ και χορηγών.

 

Σε αυτή την έκθεση αποκαλύπτεται πως ο Τόπος της PhotoBiennale 2010 αποτελούνταν από 2330 έργα-τόπους, χωρισμένα σε θεματικές νησίδες, σύμφωνα με τους παρακάτω διαχωρισμούς: o τόπος ως 1) περιοχή, 2) κατασκευή 3) μικρόκοσμος του δημιουργού 4) εγγενές στοιχείο της ιστορίας.
Αυτό προκύπτει σε μία πρώτη ανάγνωση. Όμως αφού κανείς αποκτήσει μία πανοπτική ματιά της διοργάνωσης, και οικειοποιηθεί τους τόπους μέσα από τα φωτογραφικά έργα, τις ειδικά σχεδιασμένες διαδραστικές εφαρμογές, τις προβολές, τις συνεντεύξεις των δημιουργών, τα έντυπα και τους καταλόγους, τότε αντιλαμβάνεται πως οι τόποι αναδιπλώνονται, μπλέκονται ο ένας μέσα στον άλλο και οι διαχωρισμοί σβήνουν μέσα από τις συνεχείς πτυχώσεις. Το εξωτερικό και το εσωτερικό, το δημόσιο και το ιδιωτικό, οι γεωγραφικοί διαχωρισμοί, οι σκηνοθετημένοι και οι «πραγματικοί» κόσμοι αποτελούν ζωντανές μονάδες ανοιχτές σε πολλαπλές αναγνώσεις. Ουσιαστικά δηλαδή πρόκειται για τον Τόπο σε αναδίπλωση, όπως μπορεί να γίνει απτά αντιληπτό μέσα από τους διαφορετικούς τρόπους παρουσίασης, επιμέλειας και σύνθεσης.
Ο διαχωρισμός μεταξύ του Τόπου/ τόπων εξαρτάται από το θεατή και από τα όρια που ο ίδιος επιλέγει να θέσει ακολουθώντας τη ροή των εικόνων – διαμορφώνοντας κατά κάποιο τρόπο τα σύνορα των δικών του τόπων.
Οι εκθέσεις του κεντρικού και του παράλληλου προγράμματος με τη συμμετοχή 266 δημιουργών από 36 χώρες και τη συνεργασία 100 δημόσιων και ιδιωτικών φορέων είχαν παρουσιαστεί αρχικά σε 41 σημεία -μουσεία, μνημεία, γκαλερί αρχαιολογικούς και άλλους χώρους- στη Θεσσαλονίκη, ενώ στη συνέχεια πέραν της Θεσσαλονίκης προστέθηκαν και άλλες 11 πόλεις της Ελλάδας.
Ο κύριος κορμός των εκθέσεων αποτελούνταν από τις επιλογές των υποβαλλόμενων προτάσεων και έγιναν από την παρακάτω επιτροπή:

Βαγγέλης Ιωακειμίδης, Διευθυντής ΜΦΘ
Χριστόφορος Μαρίνος, Ανεξάρτητος Επιμελητής-Ιστορικός Τέχνης
Θούλη Μισιρλόγλου, Ιστορικός Τέχνης-Επιμελήτρια ΜΜΣΤ
Σταμάτης Σχιζάκης, Βοηθός Επιμελητής-Τομέας Φωτογραφίας και Νέων Μέσων-ΕΜΣΤ
Μάρθα Χαλικιά, Ανεξάρτητη Επιμελήτρια-Ιστορικός Τέχνης