ΠΡΟΗΓΟΥΜΕΝΕΣ

Χωρίς Κατευθύνσεις στη Μέση Ανατολή (μέρος Α) / Φωτογραφικές Αποστολές του ΜΦΘ

Print

2 Μαρτίου – 20 Μαΐου 2012 / Μουσείο Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης

To Μουσείο Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης, στο πλαίσιο του προγράμματος «Θεσσαλονίκη- Σταυροδρόμι Πολιτισμών» (2011: Μέση Ανατολή, 2012: Νοτιοανατολική Ευρώπη) του ΥΠ.ΠΟ.Τ. (με την οικονομική υποστήριξη του ΟΠΑΠ), διοργανώνει την έκθεση φωτογραφίας Χωρίς κατευθύνσεις στη Μέση Ανατολή (Μέρος Α’) / Φωτογραφικές αποστολές του Μουσείου Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης , με έργα των Αθηνάς Καζολέα, Δημήτρη Κοιλαλού, Γιώργου Κορδάκη, Μάνου Παπαδόπουλου, Πάρι Πετρίδη .

Διεύθυνση φωτογραφικών αποστολών / Οργάνωση και σχεδιασμός: Βαγγέλης Ιωακειμίδης, Αλεξάνδρα Αθανασιάδου

Εγκαίνια έκθεσης: Παρασκευή 2 Μαρτίου, 20.00

Στο πλαίσιο της δράσης «Λέξεις Εικόνες» θα πραγματοποιηθεί το Σάββατο 3 Μαρτίου στις 17.30 η εκδήλωση «Σημειώσεις από τη Μέση Ανατολή». Πρόκειται για ανοιχτή συζήτηση στο ΜΦΘ, με τη συμμετοχή των δημιουργών της έκθεσης, καθώς και του Fouad Elkoury, του οποίου η αποστολή στη Θεσσαλονίκη και την ευρύτερη περιοχή βρίσκεται σε εξέλιξη.
Με την υποστήριξη του Γαλλικού Ινστιτούτου Θεσσαλονίκης.

Κατόπιν ανάθεσης του ΜΦΘ, οι πέντε Έλληνες φωτογράφοι παρήγαγαν το 2011 φωτογραφικό έργο σε χώρες της Μέσης Ανατολής (Αίγυπτος, Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, Ισραήλ, Κατάρ, Λίβανος, Παλαιστίνη, Σαουδική Αραβία). Μέσα από τα 100 έργα της έκθεσης, οι δημιουργοί μας προσκαλούν να δούμε κι εμείς τις χώρες που οι ίδιοι επισκέφθηκαν, αλλά ταυτόχρονα μας προκαλούν και να αναστοχαστούμε, να ανατρέψουμε ή να επιβεβαιώσουμε στερεότυπα και ιδέες για τη Μέση Ανατολή.

Αθηνά Καζολέα (γ.1958) – Κατεύθυνση : Παλαιστίνη
Πρόσωπα και εικόνες από τη Γάζα. Δύο χρόνια μετά τον πόλεμο του 2009 – όταν 1.500 άνθρωποι σκοτώθηκαν και καταστράφηκε το 20% των κτιρίων της πόλης – τα ίχνη του πολέμου και του αποκλεισμού στην περιοχή είναι ακόμη ορατά, αλλά το ίδιο και η προσπάθεια για ανόρθωση και ανοικοδόμηση. Κάποια από τα στοιχεία αυτά προσπαθεί να μας μεταφέρει η δημιουργός μέσα από τα έργα της. Έχοντας ταξιδέψει η ίδια για πρώτη φορά στη Γάζα με τους Γιατρούς Χωρίς Σύνορα το 1999 και γνωρίζοντας σιγά-σιγά την ιστορία του τόπου αλλά και των ανθρώπων που ζουν εκεί, αποτυπώνει τόσο εικόνες καταστροφής και ερήμωσης, όσο και πρόσωπα ανθρώπων που φέρουν έντονα το αποτύπωμα του πόνου και της ανάμνησης, αλλά και αυτό της ελπίδας: Μέσα από την ανακύκλωση των υλικών από κατεστραμμένα και γκρεμισμένα κτίρια, οι άνθρωποι ξαναχτίζουν τα σπίτια τους, όπως και τη ζωή τους από την αρχή.

Δημήτρης Κοιλαλούς (γ.1962) – Κατεύθυνση : Λίβανος
Τις έννοιες της ταυτότητας και της εξουσίας μέσα από τη φωτογραφική αποτύπωση συμβόλων αλλά και διάφορων άλλων συμβάντων, επιχειρεί να διερευνήσει ο Δημήτρης Κοιλαλούς στη Βηρυτό, την Τρίπολη και άλλες περιοχές του Λιβάνου. Παρουσιάζοντας εικόνες που αποκαλύπτουν τις σκέψεις και τα συναισθήματα του για το σύγχρονο Λίβανο, ο δημιουργός μας αποκαλύπτει έναν τόπο γεμάτο από όρια φυσικά, νοητά και συμβολικά, έναν τόπο που αναζητά την ταυτότητά του ανάμεσα στην Ανατολή και τη Δύση, το παρόν και το παρελθόν, αλλά και έναν τόπο όπου κανείς μπορεί να συναντήσει τον συγκερασμό των αντιθέσεων και τη συνύπαρξη των πιο αντιφατικών στοιχείων.

Γιώργος Κορδάκης (γ. 1973) – Κατεύθυνση : Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, Σαουδική Αραβία
Χρησιμοποιώντας αποκλειστικά για φωτογραφική μηχανή ένα iPhone, ο Γιώργος Κορδάκης ταξιδεύει στα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα στο Αμπού Ντάμπι και στο Ντουμπάι, στην πρωτεύουσα της Σαουδικής Αραβίας, Ριάντ, καθώς και στην ενδοχώρα, διανύοντας εκατοντάδες χιλιόμετρα με αυτοκίνητο. Μέσα από τα έργα του ξεπροβάλλουν – με εμφανείς τις έντονες χρωματικές τους ιδιαιτερότητες – το αστικό τοπίο του Ντουμπάι, μιας πόλης που μοιάζει να έρχεται από το μέλλον, όσο και αυτό του Αμπού Ντάμπι, που προσπαθεί να διατηρήσει στοιχεία του παρελθόντος καθώς εξελίσσεται ραγδαία. Παράλληλα, στις εικόνες του από τη Σαουδική Αραβία, εκτός από φυσικά και αστικά τοπία, βλέπουμε και σκηνές από την καθημερινή ζωή των ανθρώπων.

Εμμανουήλ Παπαδόπουλος (γ.1975) – Κατεύθυνση : Κατάρ
Το έντονο στοιχείο της αντίθεσης ανάμεσα στους ηθικούς και θρησκευτικούς περιορισμούς που θέτει η κοινωνία από τη μια και στην υπερβολή του υλισμού και της υπερκατανάλωσης από την άλλη, προσεγγίζει ο Εμμανουήλ Παπαδόπουλος στην εργασία του «Ανακατασκευάζοντας τη Βαβέλ», που πραγματοποιήθηκε στο Κατάρ το φθινόπωρο του 2011. Ο δημιουργός παρατηρεί και καταγράφει την πρωτοφανή οικονομική ευημερία, που δίνει τη δυνατότητα στους κατοίκους του Κατάρ να μεταμορφώσουν το αφιλόξενο περιβάλλον της ερήμου σ’ έναν τεχνητό παράδεισο, που θυμίζει σύγχρονη Βαβέλ. Μέσα από τις εικόνες του γινόμαστε μάρτυρες του πλήθους των κατασκευαστικών εργασιών που αλλάζουν ριζικά το τοπίο της χώρας του Κατάρ, αλλά και τις συνήθειες των κατοίκων της περιοχής.

Πάρις Πετρίδης (γ. 1960) – Κατεύθυνση : Αίγυπτος, Ισραήλ
Ξεκινώντας ως μια καταγραφή της ελληνικής διασποράς και του ελληνικού πολιτισμού στην Αλεξάνδρεια, τα ταξίδια του Πάρι Πετρίδη στην Αίγυπτο εμπλουτίζονται στη συνέχεια με πολλά αυτοβιογραφικά στοιχεία, για να αποτελέσουν τελικά ένα ημερολόγιο για την πρωτοφανή «εγκατάλειψη» της ζωής αλλά και του χώρου, που έχει επέλθει ως συνέπεια της παγκοσμιοποιημένης οικονομίας. Δημόσιοι και ιδιωτικοί χώροι παρουσιάζονται στις φωτογραφίες του, ενώ το «κενό» από ανθρώπους στα έργα του αποτελεί μια μεταφορά αυτής της εγκατάλειψης: Αίγυπτος, μια χώρα «κενή» από τους ανθρώπους της.
Μέρος της εργασίας του στην Αίγυπτο πραγματοποιήθηκε χάρη σε χορηγία του ιδρύματος Σταύρου Νιάρχου (2008-2011).
Από την άλλη, ο δημιουργός επιχειρεί να καταγράψει την αλλαγή του τοπίου στους Αγίους Τόπους και το Ισραήλ. Οι ιεροί χώροι, τα προσκυνήματα Εβραίων και χριστιανών στην Ιερουσαλήμ, την Ιεριχώ, τη Βηθλεέμ, τον Ιορδάνη ποταμό, τη Γαλιλαία, τη Νεκρά Θάλασσα, αποτυπώνονται απομυθοποιημένα, με τη βιομηχανοποίηση της θρησκείας να κυριαρχεί ακόμη και στα ιστορικά αυτά μέρη. Πίσω όμως από τη φωτογράφιση των ιερών αυτών τόπων, ο θεατής μπορεί να διακρίνει μια αναλυτική καταγραφή της μη κοσμικής πλευράς του Ισραήλ σήμερα.

Α. Καζολέα

Δ. Κοιλαλούς

Γ. Κορδάκης

Μ. Παπαδόπουλος

Π. Πετρίδης

Το Β’ Μέρος των Φωτογραφικών αποστολών του ΜΦΘ στη Μέση Ανατολή θα αφορά στις χώρες Ιορδανία, Συρία, Κύπρο, Υεμένη, Ομάν, Μπαχρέιν, Κουβέιτ, Ιράκ.

Οι φωτογραφικές αποστολές του ΜΦΘ στο εξωτερικό
Μέρος των εργασιών από τις φωτογραφικές αποστολές πρόκειται να παρουσιαστεί στο Photomed, στο 2ο Φεστιβάλ Φωτογραφίας της Μεσογείου που διοργανώνεται στο Sanary-Sur-Mer, στη Γαλλία από τις 24/5-17/6/12, υπό την καλλιτεχνική διεύθυνση του Jean Luc Monterosso (www.festivalphotomed.com).
Επίσης, η δράση των φωτογραφικών αποστολών που πραγματοποιήθηκε στο πλαίσιο του «Θεσσαλονίκη-Σταυροδρόμι Πολιτισμών 2011» με άξονα τη Μέση Ανατολή, αλλά και του 2012 με κέντρο τη Νοτιοανατολική Ευρώπη, θα παρουσιαστεί από τον Βαγγέλη Ιωακειμίδη το Νοέμβριο του 2012 στο Μaison Europeéne de la Photographie κατά τη διάρκεια του Μήνα Φωτογραφίας (Mois de la Photo) στο Παρίσι (www.mep-fr.org).

Βιογραφικά

Αθηνά Καζολέα
Γεννήθηκε το 1958 στην Αθήνα, όπου ζει και εργάζεται. Σπούδασε Γαλλική Φιλολογία στο Πανεπιστήμιο Αθηνών και σκηνοθεσία στο Παρίσι, στην Ecole Superieure des Etudes Cinematographiques. Το 2005-2006 εργάστηκε ως photo-editor στο ταξιδιωτικό περιοδικόPassport. Από το 1990 έως και σήμερα, δουλειές της έχουν δημοσιευτεί σε διάφορα περιοδικά (Passport, ένθετο Κ της Καθημερινής, Marie Claire, Σινεμά, Δίφωνο, Μετρό, Ένα, Τα Νέα,Ταχυδρόμος κλπ.). Έχει πάρει μέρος σε πολλές ομαδικές εκθέσεις.
www.kazolea.gr

Δημήτρης Κοιλαλούς
Γεννήθηκε το 1962 στην Αθήνα, όπου ζει και εργάζεται. Σπούδασε Αστικό & Περιφερειακό Προγραμματισμό στο Εδιμβούργο και Γεωγραφία στο Λονδίνο, ενώ ταυτόχρονα, από το 1982 έως το 1987, παρακολούθησε σεμινάρια φωτογραφίας στο Edinburgh College of Art. Μέχρι σήμερα έχει συνεργαστεί με πολλές διαφημιστικές και δισκογραφικές εταιρείες και περιοδικά, το Εθνικό Θέατρο και άλλα περιφερειακά θέατρα, καθώς και πολλούς ιδιωτικούς θεατρικούς οργανισμούς. Από το 2005 διδάσκει σε ιδιωτικά και δημόσια ινστιτούτα (ΙΕΚ), καθώς και στα τμήματα επιμόρφωσης ενηλίκων του Αμερικάνικου εκπαιδευτικού ιδρύματος. Έχει πραγματοποιήσει τρεις ατομικές εκθέσεις και έχει συμμετάσχει σε αρκετές ομαδικές. Έργα του ανήκουν σε ιδιωτικές συλλογές και στη συλλογή του Μουσείου Φωτογραφίας.
www.dimitriskoilalous.com

Γιώργος Κορδάκης
Γεννήθηκε το 1973 στην Αθήνα. Ζει και εργάζεται μεταξύ Αθήνας και Νέας Υόρκης. Σπούδασε σχέδιο αυτοκινήτου στο Τορίνο της Ιταλίας και Μedia Management στο Λονδίνο. Έχουν εκδοθεί τα βιβλία του: Στιγμές στην Ελλάδα (G.K. 2001), Greek White (εκδ. Λυμπέρη 2003), The new face of Athens ( εκδ. Λυμπέρη 2004) και Hellenic Polaroids (εκδ. Imagenation, 2006). Το 2007 κέρδισε το βραβείο ECB Annual Photography Award στη Φρανκφούρτη της Γερμανίας. Η δουλειά του έχει δημοσιευθεί σε διεθνή περιοδικά. Έχει πραγματοποιήσει ατομικές εκθέσεις και έχει συμμετάσχει σε αρκετές ομαδικές, ενώ έργα του βρίσκονται σε δημόσιες και ιδιωτικές συλλογές. Εκπροσωπείται από την Karsten Greve Gallery στο Παρίσι, την Κολωνία και το St Moritz και από την Γκαλερί ΑΔ στην Αθήνα.
www.yiorgoskordakis.com

Εμμανουήλ Παπαδόπουλος
Γεννήθηκε στη Θεσσαλονίκη το 1975. Εργάζεται ως ελεύθερος επαγγελματίας φωτογράφος από το 1999. Είναι συν-ιδρυτικό μέλος του Φωτογραφικού Κέντρου Stereosis από το 2004. Διδάσκει φωτογραφία τα τελευταία 17 χρόνια. Έκτοτε εργάζεται όχι μόνο στην Ελλάδα αλλά και σε διάφορες αποστολές στο εξωτερικό. Έχει συμμετάσχει σε πολλές εκθέσεις φωτογραφίας στην Ελλάδα στο Μουσείο Βυζαντινού Πολιτισμού στο Μουσείο Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης στο Olympion Complex κ.α. Στο εξωτερικό, στην Ινδία Goa Center for Alternative Photography (C.A.P.). To 2017 ανέλαβε τη θέση του γενικού συντονιστή και του καλλιτεχνικού συμβούλου στον τομέα των εικαστικών για τα 52α Δημήτρια της Θεσσαλονίκης. Στο πλαίσιο του φεστιβάλ, σχεδίασε και σκηνοθέτησε την πολυμεσική έκθεση Revolution in Art. Το 2012 έγινε ανάθεση από το Μουσείο Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης για φωτογραφική αποστολή στο Κατάρ στο πλαίσιο προγράμματος «Θεσσαλονίκη- Σταυροδρόμι Πολιτισμών» (2011: Μέση Ανατολή, 2012: Νοτιοανατολική Ευρώπη) του ΥΠ.ΠΟ.Τ.
www.stereosis.com

Πάρις Πετρίδης
Γεννήθηκε το 1960 στη Θεσσαλονίκη, όπου ζει και εργάζεται. Σπούδασε οικονομικές επιστήμες στο ΑΠΘ και πολιτική οικονομία στο NYU στη Νέα Υόρκη. Είναι διδάκτωρ φωτογραφίας στο πανεπιστήμιο του Σάντερλαντ της Αγγλίας. Έργα του έχουν εκτεθεί στην Ελλάδα και στο εξωτερικό σε ατομικές και ομαδικές εκθέσεις και βρίσκονται σε δημόσιες και ιδιωτικές συλλογές. Έχουν εκδοθεί τα βιβλία του Καθ’ οδόν (Ιστός 1998), Γαμήλιο άλμπουμ (Ιστός 2002), Σημειώσεις στην άκρη του δρόμου (Άγρα 2006) και Τα ρωμαίικα σχολεία της Πόλης ( Άγρα 2007), ενώ υπό έκδοση είναι και το βιβλίο Το Κενό και η Χώρα (Άγρα 2012). Εκπροσωπείται από την Γκαλερί ΑΔ (Αθήνα).
www.parispetridis.com

Θερμές ευχαριστίες στα: Πρεσβεία της Ελλάδας στο Κατάρ, Πρεσβεία της Ελλάδας στο Τελ Αβίβ, Πρεσβεία της Ελλάδας στο Λίβανο, Προξενείο της Ελλάδας στα Ιεροσόλυμα, Πατριαρχείο Ιεροσολύμων, για την υποστήριξή τους στις φωτογραφικές αποστολές του ΜΦΘ.

 

Στο πλαίσιο:

Με την οικονομική υποστήριξη:

Χορηγοί επικοινωνίας:

Χορηγός σίτισης φωτογραφικών αποστολών:

Χορηγός εγκαινίων: